Jul 11, 2016

Semt pazarı değil, internet pazarı!

Category: blog
Posted by: promedia

İnternet üzerinden işlerimizi, ödemelerimizi yapıyoruz; mesajlaşıyor, konuşuyor ve görüşüyoruz; seyrediyor, eğleniyoruz; kafamıza takılan her şeyi araştırıyoruz, satın almak istediğimiz ürünleri sorguluyoruz ve elbette satın alıyoruz.

Türkiye’deki e-ticaret pazar büyüklüğü, 2015 yılında %31’lik bir artışla 24.7 milyar TL’yi aştı. Peki internette neler satın alıyoruz? E-ticaret pazarının en büyük payını %36 oranında“seyahat ve tatil harcamaları” alıyor. %34 pay ile “online perakende” ikinci en büyük harcama grubunu oluşturuyor. Şirketlerin web sitelerinden, bu sitelere trafik yaratacak arama motorlarından, mobil uygulamalarından, sosyal medya mecralarından ve mağazalarından oluşan “çoklu kanallı perakende sistemlerinin” payı ise %20 olarak hesaplanıyor. İnternet üzerinden “yasal bahis sitelerine” de %10 oranında para harcıyoruz.

Ekranımızda benzer ürünlerden binlerce farklı seçenek varken doğal olarak kafamız karışıyor ve zorlanıyoruz. İnternet üzerinden online alışveriş yaparken, satın alma kararlarımızı hangi kriterlere göre veriyoruz?

Dünyadaki perakende trendleri ve online alışveriş üzerine yapılan bir araştırmanın sonuçları bu konuda önemli ip uçları veriyor. Araştırmaya katılanlar, satın alma kararlarına etki eden sebepleri sıralıyorlar. İşte internet ekranı başına oturduğumuzda, satın alma kararımızı en çok tetikleyen nedenler:

Görünen o ki, semt pazarları yerine artık internet pazarları revaçta. İnternet üzerinden en çok harcama “seyahat ve tatil” alışverişi için yapılıyor. Öte taraftan internet üzerinden alışveriş yapmamıza etki eden en önemli faktör ise “indirim veya bedava promosyon kampanyaları”. Bunu fark eden bir hava yolu şirketinin pazarlama direktörü, şirketin online bilet satış sitesi üzerinden şu duyuruyu yapar: “Sitemize kayıt yaptıran iş adamlarına özel promosyon! Eğer bu hafta bizden online bilet satın alırsanız, bundan sonraki ilk beş seyahatinizde eşinizin bileti bedava!” Bunun üzerine hava yolu şirketinin satışları patlar. Şirket, kampanya sona erdikten sonra bu kez işadamlarının eşlerine birer broşür ve mektup göndererek, seyahatlerinden ve hava yolu şirketlerinden memnun olup olmadıklarını sorar. Ancak mektup gönderilen kadınların yüzde doksanından şu yanıt gelir: "Ne seyahati?"

 

yazar: Feray Alpay
yazar-email: ferayalpay@promedia.com.tr