Bu yılki Paris Air Show’da imzalanan bir mutabakat anlaşmasını pekiştiren bu anlaşma, Türk Hafif Sınıf Özgün Helikopter platformuna CTS800-4AT motor modelini entegre etmek ve sertifikalandırmak için beş yıllık bir geliştirme programını içeriyor. Anlaşmanın, global pazarın yanı sıra yerel olarak Türk askerî ve sivil pazarına helikopterler sağlayacak bir üretim programı ile sonuçlanması bekleniyor. CTS800 ile operatörler, görev mesafesini ve taşıma kapasitesini artıran denenmiş bir ticari ve askeri motor sisteminden faydalanabilecekler..
Geliştirme programına ek olarak Light Helicopter Turbine Engine Company (LHTEC), motorun Türkiye’de üretimini ve bakımını sanayileştirmeyi planlıyor, böylece üretim ve istasyon onarımı için yerel fırsatlar sağlanarak Türk havacılık pazarı da geliştirilecek.
LHTEC başkanı Daryl Mastin, “Bu anlaşma Türk havacılık endüstrisine yeni bir istihdam zenginliği ve endüstriyel faydalar sunacaktır. LHTEC, gelecekteki bu filo için bakım ve tamir yeteneklerine sahip yerel bir istasyon kurmanın yanı sıra CTS800 motorunu üretmek için yerel Türk şirketleri ile çalışmaya da kararlıdır” diyor.
Geliştirme programı, yerel işgücüne olumlu etkisinin yanı sıra, teknik ve ticari avantajlar da sağlıyor. 2020’de teslim edilmek üzere TUSAŞ, şu anda Türk Kara Kuvvetleri’nde kullanılan T129 ATAK helikopterlerinde bulunan aynı motor modeli olan CTS800 ile 5 tonluk, çift motorlu bir helikopter tasarlayacak.
Türkiye gayri safi yurtiçi hasılasının yaklaşık dörtte biri imalat sektöründen kaynaklandığı için Türkiye Hafif Sınıf Özgün Helikopter projesi, hem üretim programı hem de motor geliştirme için imalat ve destek sağlamak açısından yerel Türk tedarikçileri için önemli bir potansiyel sunuyor. Doğrudan yerel üreticilerle çalışacak CTS800 global destek ağı, yerel iş talebi ile yerel yeteneklere uygun daha fazla iş fırsatı yaratılmasına da yardımcı olacaktır.
Mastin, “TUSAŞ’ın geliştirilecek yeni yerel helikopteri için LHTEC CTS800 motoru, en zorlu ortamlarda denenmiş özellikleri sayesinde parlak ve kesin bir seçimdir. ATAK ve TLUH filosu arasındaki sinerji, pazardaki diğer motorlara kıyasla daha iyi bir destek ağı ile mühendisler için lojistik, bakım ve aşinalık açısından daha fazla verimlilik sağlamaktadır ” diyor.
Editöre Notlar
1. CTS800 motor ailesinin, pilotun iş yükünü azaltan ve motorun kondisyonlu bakım programını kolaylaştıran tam yetkili bir dijital motor kontrolü (FADEC) ile donanmış CTS800-4N ile çalışma aralığı 1,360’den 1,700 shp’uzanmaktadır. Düşük motor sökme oranı, mükemmel “sıcak ve yüksek” performansı ve denizde dayanıklılık özellikleri, düşük yakıt akışı ile birlikte CTS800’ün karakterleridir.
2. T800/CTS800 motorunun 1,680 shp’lik bir sınıf sürümünü de içeren büyük sürümleri, yeni gelişen sivil ve askeri uygulamalar için sunulmaktadır.
3. Rolls-Royce’un vizyonu, iki ana iş segmenti yoluyla değişen bir dünya için daha fazla güç yaratmaktır: Havacılık ve Kara & Deniz. Bu iş birimleri, iki güçlü teknoloji platformu ile pazarların ihtiyaçlarını karşılıyorlar: gaz tribünleri ve resiprokan motorlar. Havacılık, Sivil ve Savunma Havacılığını kapsıyor. Kara & Deniz ise, Deniz, Nükleer ve Güç Sistemlerini kapsıyor. Daha fazla bilgi için şu adresi ziyaret edin www.rolls-royce.com.
4. Honeywell Aerospace ürünleri ve servisleri, hemen hemen her ticari, savunma ve uzay aracında bulunmakta ve turbo kompresörlerinı dünyadaki yaklaşık her oto ve kamyon üreticisi kullanmaktadır. Havacılık iş birimi, hava aracı motorları, kokpit ve kabin elektroniği, kablosuz bağlantı servisleri, lojistik ve başka ürünlerle, daha yakıt tasarruflu otomobiller ve uçaklar, daha doğrudan ve zamanında uçuşlar, daha güvenli uçuş ve pist trafiği için yenilikçi çözümler geliştirmektedir. İş birimi, dünya çapında ulaşıma ilişkin daha güvenli, daha hızlı, daha verimli ve daha rahat deneyimler sağlamaktadır. Daha fazla bilgi için www.honeywell.com adresini ziyaret edin veya bizi @Honeywell_Aero ve @Honeywell_Turbo’dan takip edin.
5. CTS bir dizi hava aracında kullanılıyor, bunların arasında AgustaWestland Super Lynx 300, Lynx Mk9a, AW159 Wildcat, T129 Türk ATAK, ShinMaywa US-2 ve Sikorksy X2 teknoloji demonstratörü rotorlu uçak da bulunmaktadır. Modüler motor, zor koşullarda alanda bakım yapılabilirliği ve desteklenebilirliği de kazandırmıştır.